Een goed matras – voorkom een stijve nek!

Spread the love

Hoe zorg je ervoor dat je een stijve nek voorkomt? Het lijkt raar om op een website over wonen het te gaan hebben over lichamelijke klachten. De manier waarop we echter wonen, in dit geval slapen, zorgt echter voor deze lichamelijke klachten. Vandaar onze oplossingen voor het oplossen van deze vervelende klachten. 

 

Voelt je nek voelt strak en gespannen? Is het is ongemakkelijk en misschien zelfs onmogelijk om hem te verplaatsen van links naar rechts of omhoog en omlaag. Dan heb je last van een stijve nek. Meestal wordt een stijve nek veroorzaakt door de druk op het zachte weefsels van je nek. Het kan ook een symptoom van veel andere problemen zijn en deze mogen niet worden genegeerd.

Oorzaken

Wanneer je een stijve nek hebt is het goed om na te gaan waar de problemen vandaan komen. Heb je het in de ochtend na het opstaan. Kijk dan even naar je matras of kussen. Sommige mensen slapen al tientallen jaren op hetzelfde matras. Kijk dan voor een nieuwe matrassen bij een speciaalzaak en laat je ook adviseren door een specialist die weet wat het beste is voor je lichaam en kijkt ook naar welke houding je vaak slaapt. Iemand die veel op zijn buik slaapt heeft een hele andere matras nodig.

Stress

Stress kan ook een belangrijke oorzaak zijn van je stijve nek. Alle spanning van bijvoorbeeld je werk kan in je spieren terecht komen. Je ziet het ook vaak aan mensen die gespannen zijn dat hun schouders omhoog staan. Dan is het belangrijk om op zoek te gaan naar ontspanning.

Oefeningen

Oefenen is heel belangrijk bij een stijve nek, eenvoudige oefeningen zoals het bewegen van je hoofd op en neer, van links naar rechts, en van oor tot oor zijn goed om mee te beginnen. Doe ze langzaam wel langzaam en zorg dat het niet te veel pijn doet. Probeer dit een paar keer per dag uit te voeren. Let wel op, ga niet verder dan je pijngrens.

Andere oplossingen kunnen zijn:
– Massage: Laat uw echtgenoot of partner massage je nek, maar doe het wel voorzichtig. Of ga langs bij een specialist.
Kussen: Slapen op een stevige matras met een speciaal ontworpen nek kussen. Of probeer even geen kussen te gebruiken totdat uw arts u groen licht geeft.
– Ijs en warmte therapieën. Gebruik ijs voor de eerste 48 tot 72 uur na stijve nek symptomen beginnen om de ontsteking te verlichten.
– Platliggen om de nekwervels te ontlasten van het gewicht van het hoofd
– Geneesmiddelen nemen (pijnstillers, ontstekingsremmers, spier-ontspanners). Hou er wel rekening mee dat dit alleen de pijn oplos en niet het probleem. Probeer de oorzaak te achterhalen zodat je niet binnen een korte tijd weer last krijgt van je nek.

Bron: Bedvisieamsterdam